سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در هر یک از امّت من که نه دانشمند است و نه دانشجو، خیری نیست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کنیه، براى تعظیم و تکریم اشخاص به کار مى‏رود. حضرت فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام کنیه‏هاى زیادى دارند، ما در اینجا بعضى از کنیه‏هاى آن حضرت را متذکر مى‏شویم. البته رسالت این مجموعه، معرفى آن دسته از اسامى و القاب حضرت فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام مى‏باشد که براى نامگذارى مناسب است، اما به مناسبت ذکر اسامى و القاب آن حضرت، ذکر کنیه‏هاى ایشان نه تنها خالى از لطف نخواهد بود، بلکه عین لطف است.
کنیه‏هاى حضرت فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام
1) اُمّ‏الحسن
2) اُمّ‏الحسین
3) اُمّ‏المحسن
4) اُمّ‏الأئمة
5) اُمّ‏أبیها    6) اُمّ‏الخیرة
7) اُمّ‏المؤمنین
8) اُمّ‏الأخیار
9) اُمّ‏الفضایل
10) اُمّ‏الأزهار
11) اُمّ‏العلوم
12) اُمّ‏الکتاب
13) اُمّ‏الأسماء
مدارک کنیه‏هاى حضرت صدیقه‏ى طاهره علیهاالسلام.
قال العلامة، ابن شهرآشوب (ره):
«و کناها: اُمّ‏الحسن، و اُمّ‏الحسین، و اُمّ‏المحسن، و اُمّ‏الأئمة، و اُمّ‏أبیها.» (1)
و قال المولى الأنصارى قدس‏سره و ذکر بعضهم:
«إنَّ من جملة کناها: اُمّ‏الخیرة، اُمّ‏المؤمنین، و اُمّ‏الاخیار، و اُمّ‏الفضائل، و اُمّ‏الأزهار، و اُمّ‏العلوم، و اُمّ‏الکتاب.» (2)
و قال فی «نخبةالبیان»:
«فمنها اُمّ‏اسماء، ذکره الخوارزمى فی مقتله، و لعله لتعدد أسمائها الحسنى، الحاکیة عن صفاتها العلیا و مناقبها العظمى.» (3)
کنیه‏ى اُمّ‏ابیها:
مهمترین کنیه‏ى فاطمه‏ى زهراء علیهاالسلام «اُمّ‏ابیها» مى‏باشد. براى این کنیه معانى متفاوتى شده است.
بعضى این کنیه را صِرف محبت پدر به فرزند دانسته‏اند و مى‏گویند انسان هرگاه فرزند خود را زیاد دوست بدارد و بخواهد این محبت را ابراز کند، به فرزندش مى‏گوید: «بابا»، «مادر» و این در تکلم عموم مردم رایج است. بنابراین، کنیه‏ى «ام‏ابیها» نوعى ابراز محبت شدید از طرف پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام بوده است.
و شاید اینکه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به او مى‏گوید: «اى مادر پدر» به این علت باشد که فاطمه‏ى زهراء علیهاالسلام، مانند مادرى مهربان، براى پدر خود زحمت مى‏کشید. خاکستر از سر و رویش پاک مى‏کرد، جراحات او را پانسمان مى‏کرد و کارهایى را که یک مادر در حق فرزند خود انجام مى‏دهد، ایشان براى پدر انجام مى‏داد.
و معناى دیگر آنکه، پیامبر صلى اللَّه علیه و آله مانند فرزند، با دخترش برخورد مى‏کرد، دستش را مى‏بوسید، همانگونه که فرزند در مقابل مادر باید چنین باشد، در برابر حضرت زهراء علیهاالسلام، تمام‏قد برمى‏خاست، در هنگام سفر از او خداحافظى مى‏کرد و هنگام بازگشت از سفر اولین دیدارش از زهراى مرضیه علیهاالسلام بود. این عملى است که هر فرزند مؤدب به آداب الهى آن را انجام مى‏دهد.
برخى از محققین، از معانى «اُمّ» کمک گرفته و وجوهى را براى معناى این کنیه‏ى ذکر نموده‏اند و گفته‏اند یکى از معانى «اُمّ» اصل و ریشه هر چیز است. فاطمه‏ى زهراء علیهاالسلام ریشه‏ى شجره‏ى طیبه‏ى نبوت است و براى تقویت سخن خود به روایت ذیل نیز تمسک جسته‏اند.
قال الباقر علیه‏السلام: «الشجرة الطیبة، رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و فرعها، على علیه‏السلام و عنصر الشجرة، فاطمة علیهاالسلام و ثمرتها، أولادها و أغصانها و أوراقها، شیعتها.» (4)
امام باقر علیه‏السلام فرمود: درخت پاکى و طهارت، پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله است، که شاخه‏هاى آن على علیه‏السلام، ریشه‏هاى آن فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام، میوه‏ى آن حسن و حسین و زینب و اُمّ‏کلثوم، شاخ و برگ این درخت شیعیان آنها مى‏باشد.
قال رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم:
«أنا شجرة، و فاطمة أصلها، و علی لقاحها، والحسن والحسین ثمرها.» (5)
پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: من درخت پاکى و فاطمه ریشه‏هاى آن و على پیوند و ماده‏ى بارورى آن و حسن و حسین میوه‏هاى این درختند.
1- فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى، ج 1، ص 203، از «المناقب»، ج 3، ص 357.
2- فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى، ج 1، ص 203 از «اللمعة البیضاء»، ص 50.
3- فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى، ج 1، ص 203 از «نخبة البیان فی تفضیل سیدة التسوان»، ص 86.
4- فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفى، ج 1، ص 205 از «مجمع‏البحرین» ماده شجر.
5- فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى، ج 1، ص 205 از «میزان الاعتدال»، ج 1، ص 234 على ما فی «احقاق‏الحق»، ج 9، ص 152.

  لم یوجد هامشاَ.


87/3/18::: 12:7 ص
نظر()