سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دشمن آنند که نمى‏دانند . [نهج البلاغه]

در قرآن کریم،‌ واژه «حوّا» و علّت نام گزاری آن بیان نشده است؛ ولی در عهد عتیق نام حوّا و سبب آمده است، از این رو، قاموس کتاب مقدس حوّارا بدین سبب حوا نامیده؛ که، او در آفرینش اولیه خویش از موجودی زنده‌ی بنام آدم خلق شده، و نیز در داستان تورات، حضرت آدم، حوّا‌ را نساء نامیده است: «همانا این است استخوانی ازتخوانهایم و گوشتی از گوشتم از این سبب نساء نامیده شودزیرا 

که زانسان گرفته شده[1]! بدینرو، وجود زن در عهد عتیق نسبت به مرد، طفیلی مطرح شده است. متأسفانه در برخی ازتفاسیر اهل عامه، چون تورات، آفرینش حوّا را از آدم دانسته اند: عده ا‌ی زیادی از
علماء اهل عامه در تفسیر این آیه: «
یا أَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیرًا وَ نِساءً.» [2]
«
اى مردم، از پروردگارتان که شما را از «نفس واحدى» آفرید و جفتش را [نیز] از او آفرید، و از آن دو، مردان و زنان بسیارى پراکنده کرد، پروا دارید.» براین باورند که حوّا از آدم آفریده شده است؛ و می‌گویند: چون آدم به خواب رفت، خداوند از پهلوی چپ او، از ریزترین دنده هایش، حوا را آفرید و وقتی که آدم بیدار شد دید زنی با جمال و نیکویی بالای سرش نشسته است! آدم از حوّا احترام  و در برابر او قیام کرد و او را لمس کرد (بدین
معنا که از او خواستگاری کرد، از این رو مردان به خواستگاری زنان می‌روند.) آنگاه
فرشته‌ها از آدم امتحان گرفتند: ای آدم این چیست؟ گفت: زن است. گفتند: نام وی
چیست؟ گفت: حوّا. گفتند: چرا حوّا نام است؟ گفت: زیرا او از موجودی زنده‌ای «چونمنِ آدم» آفریده شده است! گفتند: او را دوست داری؟ گفت: آری! سپس از حوا پرسیدند:تو نیز آدم را دوست داری؟ گفت: نه! و حال آن که ـ دوستی وی آدم را بیشتر و تمامتربود- لکن راست نگفتند: «
فقالوا لو صدقت امرأة فی حبّها لزوجها لصدقت حوّا و قال النبی (صلی الله علیه و آله) انّ المرأة خلقت من ضلع، لن تستقیم لک علی طریقة فان ذهبت تقیمها کسرتها و ان استمتعت بها و فیها عوج» «فرشته‌هاگفتند: اگر زنی در ابراز محبتش به مرد، راست می‌گفت، براستی که حوّا راست، می‌گفت؛ (از این رو، است که،) پیامبر«ص» فرمود: همانا، زن از دندة آفریده شده، هرگز او باتو در راه و روش زندگی، راست نخواهد بود، اگر بخواهی آن را راست کنی، هر آینة خواهد شکست، و اگر بخواهی از او استفاده کنی، در او همواره کجی «خُلقی» است» قطب راوندی نیز گفته است: «خداوند آدم رااز «ادیم» و حوّا را از آدم آفریده است؛ از این جهت است؛ که، مردان، به زمین تمایلدارند، و زنان به مردان علاقة دارند»  باید، گفت: اساس این اعتقادها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌،باورهایاز یهودیان اهل کتاب در تورات و جاعلان اهل حدیث چون عبدالله بن عباس و امثال او است.





 

.1پیدایش2 :23. 


 

2. نساء/1.